Dlaczego uwielbiamy nasiona chia

Te skromne, małe czarno-białe nasiona pochodzą z czasów starożytnych Azteków i Majów i były podstawowym pożywieniem umożliwiającym przetrwanie. Nazwa chia oznacza siłę w języku Majów. Nasiona były spożywane jako podstawowy pokarm przez wojowników w czasie bitwy lub w celu osiągnięcia wytrzymałości. Obecnie uważane są za "superżywność" ze względu na gęstość składników odżywczych i energię, dlatego biegacze długodystansowi i sportowcy wyczynowi używają ich jako pożywienia.

Nasiona chia należą do rodziny miętowatych i mają łagodny, orzechowy smak. Zawierają przeciwutleniacze, kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 w ilości 20% i są doskonałym źródłem błonnika (37%), białka (20%), a także witamin i minerałów, takich jak: wapń, magnez, fosfor, miedź, żelazo, cynk, mangan i fosfor.

Stosowane są również w medycynie tradycyjnej do smarowania i łagodzenia bólu stawów oraz stymulowania przepływu śliny.

KORZYŚCI PŁYNĄCE Z CHIA

  • Trawienie i eliminacja - Jeśli kiedykolwiek czułeś się ospały, nasiona chia są jednym z najlepszych dodatków do Twojej diety ze względu na ich zawartość bogatą w błonnik. Dosłownie działają jak miotła jelitowa i mogą również pomóc w utracie wagi, ponieważ hamują apetyt. Wchłaniają do 10 razy więcej wody niż same ważą, dzięki czemu galaretowate włókno daje uczucie pełności i sytości.
  • Skóra i starzenie się - Aktywność przeciwutleniaczy zapobiega nawet 70% uszkodzeń spowodowanych przez wolne rodniki pochodzące z czynników środowiskowych. W produktach do pielęgnacji skóry olej z nasion chia (Salvia hispanica) stanowi idealną równowagę 3-1 niezbędnych kwasów tłuszczowych omega i zapewnia optymalne odżywienie skóry. Zwiększa nawilżenie poprzez ograniczenie trans-epidermalnej utraty wody (TEWL). Zawiera również kwas alfa liponowy, który pomaga w walce z rozszerzonymi porami, zmarszczkami i wspiera zdrowe funkcje komórkowe.
  • Metabolizm i energia - Jako że nasiona chia są jednym z najwyższych źródeł białka roślinnego, wspomagają budowanie beztłuszczowych mięśni, spalanie tłuszczu i równoważenie poziomu cukru we krwi. Zawartość minerałów i przeciwutleniaczy stanowi realne źródło uzupełnienia składników odżywczych po ćwiczeniach. Wysoka zawartość cynku zwiększa produkcję leptyny, kluczowego hormonu, który reguluje energię i apetyt.
  • Poważne dolegliwości zdrowotne - Wysoki profil przeciwutleniaczy w biodostępnej formie kwasów tłuszczowych omega-3 może pomóc w stanach zapalnych, chorobach serca, obniżeniu ciśnienia krwi, cukrzycy i regulacji cholesterolu. Ponieważ chia jest bogata w kwas linolowy, wspomaga wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach - A, D, E i K oraz ma więcej kwasów tłuszczowych niż łosoś.

JAK PRZYGOTOWAĆ I JEŚĆ CHIA

Chia jest bardzo uniwersalna i może być dodawana do smoothie, sałatek, dekoracji, wypieków lub samodzielnie jako pudding z nasion chia. Ze względu na wysoką zawartość błonnika, niektórzy ludzie mogą odczuwać niewielki dyskomfort, więc zacznij od niewielkiej ilości dziennie i dostosuj się odpowiednio.

Zaleca się również picie od 1,5 do 2 litrów wody dziennie. Najlepiej jest zmielić lub namoczyć nasiona, co uwalnia inhibitory enzymów i aktywuje nasiona, czyniąc ich składniki odżywcze biodostępnymi.

Ja zazwyczaj dodaję 1 łyżkę stołową do porannego smoothie i odstawiam na 10 minut przed spożyciem, aby nasiona napęczniały i nawodniły się. Aby namoczyć nasiona, rozprowadź je w proporcji 1:10 w wodzie lub innym nośniku, takim jak woda kokosowa, mleko migdałowe, nerkowcowe lub sojowe, aby uzyskać pyszny pudding. (Zobacz przepis poniżej)

Alternatywnie, można je zmielić w Vitamixie, blenderze lub młynku do kawy. Po zmieleniu, można je również dodać do wypieków takich jak muffiny, ciasta, naleśniki i chleb. Jeśli je zmielisz, użyj ich natychmiast lub przechowuj w szczelnym słoiku w lodówce lub zamrażarce, ponieważ łatwiej się utlenią.

PODSTAWOWY PRZEPIS NA PUDDING Z NASION CHIA

Możesz go spersonalizować w tak wielu wariantach, jak tylko pozwoli Ci na to wyobraźnia, zastępując wodę kokosową różnymi mlekami orzechowymi lub jogurtami bezmlecznymi.

  • ¼ szklanki nasion chia
  • 1 filiżanka wody kokosowej
  • 2 łyżki stołowe kremu kokosowego lub jogurtu kokosowego

Połącz razem, upewniając się, że nasiona chia są pokryte płynem i wstaw na noc do lodówki. Dodaj swój ulubiony kompot jagodowy lub owocowy jako polewę. Smacznego!

 

Zobacz także

Serum z witaminą C: wszystko, co musisz wiedzieć

Nasz niedawno wprowadzony na rynek Vital C Elixir wzbudził ogromne zainteresowanie. Dla tych, którzy nie są...

Czytaj dalej

Chcesz wiedzieć jak biohakować swoje ciało i spalać tłuszcz?

Mój partner i ja lubimy eksperymentować. I teraz, kiedy mam twoją uwagę, to nie jest w sposób, który...

Czytaj dalej